Google is constant bezig om haar diensten te verbeteren. Dit doet zij onder andere door de zoekervaringen zo aangenaam mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat ‘trucjes’ niet werken. Hieronder lees je de relevante veranderingen omtrent deze zoekmachine in de maand augustus.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een functie van Google speciaal voor bedrijven. Als bedrijf(seigenaar) kun je deze bedrijfsvermelding in de zoekresultaten claimen en up-to-date houden. In de zoekresultaten zie je dan je bedrijfsnaam, contactgegevens, nieuwsitems en sinds vorige maand ook nog iets anders: een link naar een specifieke pagina op je website. Dit kan zijn de pagina voor afspraken, reserveringen of bestellingen. Handig om mensen snel te laten converteren! Welke opties jij krijgt, is afhankelijk van je bedrijfstype.

Waarschuwing https

We hebben al vaker geschreven over het belang van een beveiligde website voor je vindbaarheid in Google. Afgelopen maand heeft Google hier een schepje bovenop gedaan: ze gaan websitebezoekers er nog bewuster van maken als een website niet is beveiligd (bijv. met een SSL-certificaat). Vanaf oktober 2017 komt de melding ‘Niet Veilig’ te staan op alle pagina’s met een invoerveld. Dit geldt dus niet alleen voor de homepagina, maar ook voor pagina’s met (contact)formulieren. Geen potentiële klanten wegjagen? Zorg dan dat jouw website voor 1 oktober 2017 is voorzien van een beveiligde verbinding (https).

Lokaal scoort

Recent is een grote toename gemeten in het aantal vertoningen van locatieweergaven in Google. Dit is het overzicht van lokale bedrijven dat zij bovenaan de zoekresultaten toont. Deze vermelding komt tot stand door de koppeling van Google Mijn Bedrijf (zie eerste kopje) aan je website. Dit bevestigt de juistheid en dus de betrouwbaarheid van je website. Wil jij je bedrijf lokaal hoog laten scoren? Dan is het zeker verstandig deze koppeling goed op orde te hebben.

Interne en externe links

Nog even de definities: interne links zijn links die naar pagina’s binnen jouw eigen website verwijzen. Externe links zijn links die naar pagina’s buiten jouw eigen website verwijzen. Het vermoeden dat externe link zwaarder wegen dan interne links bestond al langer. Afgelopen maand is dit officieel bevestigd!

Mobile first

Uit onderzoek blijkt dat het mobiele gebruik wereldwijd toeneemt. Het grootste gedeelte van de zoekopdrachten gaat zelfs via een smartphone. Reden te meer voor Google op de gebruikerservaring voor mobiel optimaal te maken. Dit doet zij door mobielvriendelijke websites hoger te laten scoren in de zoekresultaten. Dit heeft o.a. te maken met laadsnelheid. In 2018 gaat dit definitief worden doorgevoerd.

Bron: seonieuws.