Social media

Er zijn verschillende social media kanalen die je kunt inzetten voor jouw bedrijf: de keuze is reuze. Het gaat erom dat je kiest voor het kanaal dat past bij jouw doelgroep en bij jouw doel(stelling). De komende weken zullen we verschillende sociale media kanalen bespreken die interessant (kunnen) zijn voor jouw bedrijf. Zo kun je uiteindelijk zelf bepalen welk medium of welke media het meest geschikt is/zijn voor jouw bedrijf. We beginnen de reeks met Twitter.

Twitter

Twitter logo

Opgericht in 2006
Herkomst naam Twitteren betekent tjilpen, zoals een vogel doet. Het verkondigen van een boodschap.
Naam bericht Tweet
Werkwoord Twitteren of tweeten
Logo Vogeltje
Vraag “Wat houdt je bezig?”

Gebruik

Tweet Maximaal 140 tekens, gebruik van emoji’s, afbeeldingen/video’s, GIF, poll, locatie. Reageren, retweeten, liken, als privébericht sturen.
Hahstag Bij een hashtag worden één of meerdere woorden aan elkaar geschreven met een # ervoor. Dit wordt vaak gebruikt bij evenementen of actuele onderwerpen, zodat hierop makkelijk gezocht kan worden.
Trending topics Dit zijn de onderwerpen en hashtags waar op dat moment het meest over wordt getweet. Je kunt de trens zelfs per land of per stad bekijken. Hier kun je eventueel op inspelen met het plaatsen van je eigen tweets.
Mention Dit is Engels voor ‘(be)noemen’. Door een @ te gebruiken voor de naam van een persoon of pagina kun je deze betrekken bij je bericht. Dit vergemakkelijkt de doorverwijzing.
Hypes Dit medium leent zich goed voor hypes, vanwege de sneller verspreiding (‘viral’) van nieuws.

Voor wie is het?

Heel leuk al die feitjes natuurlijk, maar wanneer kun je Twitter nu bestempelen als geschikt voor jouw bedrijf?

  1. Gebruik het als webcare medium. Kun je veel vragen in een paar zinnen (of zelfs woorden) beantwoorden? Zet Twitter dan in als klantenservicetool. Ook als je een vraag niet direct kan beantwoorden, kun je de betreffende persoon wel helpen door hem/haar door te sturen naar het juiste kanaal.
  2. Promoot jouw producten/diensten. Je kunt via Twitter Ads advertenties genereren die alleen op Twitter zichtbaar zijn. Selecteer het doel van je campagne, richt je campagne in, bepaal de doelgroep, stel je bod en budget in en het promoten kan beginnen!
  3. Jij publiceert altijd als eerste het laatste nieuws over een bepaald onderwerp. ‘Actualiteit’ is een belangrijk woord binnen dit medium.
  4. Wees relevant. Dit geldt eigenlijk voor elk medium, maar het is nooit verkeerd dit extra te benadrukken. Je mag alles plaatsen wat jij leuk vindt, maar zorg wel dat je het op een bepaalde manier relevant kan maken voor wat jij je doelgroep biedt. Jouw heerlijke kop ochtendkoffie delen op je pagina die gaat over alles wat met thee te maken heeft is misschien niet het beste idee. (Ja, heel voor de hand liggend, maar snap je ons punt? ;))

Conclusie: Twitter werkt voornamelijk goed als je volgers betrokken zijn. Interactie, actualiteit en betrokkenheid zijn de kernwoorden van dit medium. Als jouw volgers reageren op je Tweets, vragen stellen op jouw pagina en bereid zijn jouw berichten te delen, is Twitter geschikt voor jouw bedrijf!